Aktuálne

Prvoradý význam svätých Cyrila a Metoda je v prinesení viery

Bratislava 3. júla – Slovensko sa pripravuje na otvorenie Roka sv. Cyrila a Metoda. Nielen o prínose, ale najmä o význame solúnskych vierozvestcov hovorí Emília Hrabovec v rozhovore pre portál Webnoviny.sk. Historička je prodekankou pre vedeckú činnosť, medzinárodné vzťahy a rozvoj fakulty na Rímskokatolíckej Cyrilometodskej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.

Aký je prínos svätých Cyrila a Metoda pre Slovensko?

V prvom rade náboženský. Ich prvoradý význam spočíva v tom, že priniesli vieru. Nie v tom zmysle, že by prišli na územie, ktoré kedysi zvykli nazývať hic sunt leones, teda do nejakej náboženskej prázdnoty. Vieme, že starí Slováci v tom čase, už minimálne niekoľko desaťročí kresťanstvo poznali. Ale priniesli vieru a ohlasovali ju novým spôsobom. Takým spôsobom, ktorý dokázal vieru prevteliť do kultúry a kultúrnej identity našich predkov. Tým ju omnoho hlbšie ukoreniť, spôsobiť, aby ju dokázali prijať a žiť.

Neprijímali naši predkovia vieru od franských kňazov?

Viera neprišla z večera na ráno. Kresťanstvo šírili misionári z rozličných krajín. Kresťanstvo pravdepodobne prinášali už íroškótski misionári. Prichádzalo prostredníctvom patriarchátu v Aquilei. Prichádzalo z Grécka, teda z byzanstského prostredia. Samozrejme aj prostredníctvom germánskych misionárov. Najneskôr po potlačení Avarov, koncom 8. storočia, bolo územie strednej Európy na východ od Franskej ríše začlenené do jurisdikčných štruktúr cirkvi, ktorá už bola sformovaná na území Franskej ríše. Na toto územie začali regulérne prichádzať kňazi, ktorí už nielen ohlasovali vieru, ale prinášali aj prvú stabilnejšiu jurisdikčnú organizáciu. Iste ovládali aj jazyk našich predkov. Je nemysliteľné, aby začali v starej nemčine, alebo po latinsky hlásať vieru jednoduchému obyvateľstvu, ktoré by im vôbec nerozumelo. Takže už to zanechalo určité stopy. Ale neboli schopní urobiť, ten zásadný krok, ktorý dnes nazývame inkulturáciou. Teda osloviť do hĺbky duše ľudí, ktorých chceli evanjelizovať a spôsobiť, aby prijali kresťanskú vieru. Ale ťažké je robiť nejakú deliacu čiaru. Aj Rastic sa narodil ako kresťan. To znamená, že jeho kresťanstvo bolo pred cyrilometodského pôvodu. Bol ukotvený aj v latinskej kultúre a mal hlbokú kresťanskú vieru. Takže nemôžeme kývnutím ruky odbaviť celu pred cyrilometodskú kristianizáciu. Napriek tomu zostáva hlboká brázda, ktorú svätí Cyril s Metodom vyorali novým spôsobom prístupu evanjelizácie.

Môžete spomenúť aj druhý význam?

Je to význam pre národnú identitu. Prijatie kresťanstva, cirkevná organizácia, sú základné faktory, ktoré prispievajú k dovŕšeniu etnogenézy národa. K dovŕšeniu procesu tvorby národnej identity. Domnievam sa, aj keď je to skôr historická intuícia, ako niečo, čo by sa dalo priamym spôsobom dokázať, že to bolo okrem iného toto dielo, ktoré tak skoro dovŕšilo sebaidentifikačný proces našich predkov. To im umožnilo prežiť celé stáročia bez vlastnej politickej autonómnej štruktúry.

Aký bol význam svätých bratov pre kultúru a literatúru?

Obrovský. Sú autormi a rozsievačmi prvej najstaršej slovenskej národnej kultúry v literárnom zmysle i najširšom zmysle kultúry ako priestoru, ktorý vytvára národ. Ich dielo je svedectvom o symbióze medzi vedou a vierou, medzi vierou a kultúrou. To sú dvojice medzi ktoré sa od 18. storočia veľmi vehementne kladie protiklad. V skutočnosti sú v hlbokej harmónii. Ján Pavol II. nám často pripomínal, že viera, ktorá sa neprevtelí do kultúry nie je naozaj prijatá a vžitá. Medzi vedou a vierou a medzi vierou a kultúrou neexistuje protiklad. Krásne to ukazuje najstaršie literárne dielo slovenskej literatúry Cyrilov, Konštantínov, Proglas, v ktorom vyjadruje obdiv k človeku ako rozumnej bytosti. Bytosti, ktorú Boh obdaril rozumom, schopnosťou hľadať pravdu a spoznávať Boha.

Aký je odkaz svätých bratov pre súčasnosť?

Uvedomenie si potreby súzvuku medzi politickou mocou a náboženstvom, cirkvou. Opäť dva faktory, medzi, ktoré sa dnes často dáva protiklad. Metodove a Cyrilove dielo ukazuje, že pokiaľ ich dielo bolo v súlade s Rastislavovou víziou, tak sa dokázalo spoločenstvo a štát vzmáhať. Keď sa dostali do protikladu, alebo vzájomného potierania sa, nastali problémy. V konečnom dôsledku je to dedičstvo, ktoré nám ukazuje ani nie tak veľkosť minulosti, ale v prvom rade nám ukazuje cestu do budúcnosti. Víziu, v ktorej si máme uvedomiť odkiaľ prichádzame, uvedomiť si svoje korene a svoju identitu. Uvedomiť si, že máme hľadať národné, ale zároveň univerzálne hodnoty. Vieru, ale spoznateľnú, dosažiteľnú, obdivovateľnú našim rozumom. Ceniť si našu kultúru, ktorá je vo viere hlboko zakorenená.

Hovorili ste o starých Slovákoch. Môžeme naozaj hovoriť o starých Slovákoch?

Môžeme. Samozrejme, že národ, alebo protonárodné spoločenstvo v 9. storočí nie je totožné s moderným národom, ktorý sa politicky, filozoficky, právne dokonštituoval v 19. storočí, ale jednoducho historicky nemožno nevidieť priamu a bezprostrednú etnickú, historickú, sídelnú kontinuitu medzi našimi predkami, ktorí žili na slovenskom území v 9. storočí a medzi nami. Napokon je to bežne prijímaný úzus vo všetkých historiografiách, do konca aj v slovenskej vo vzťahu ku všetkým národom, s výnimkou Slovákov. Stačí si otvoriť ktorékoľvek historické dielo z tohto obdobia a vidíme, že sa autori nezdráhajú hovoriť o českom kniežati, českom kráľovi, českom štáte. Začiatkom 10. storočia prvý český panovník svätý Václav, o poľských kmeňoch a zjednocovaní poľského štátu, o maďarských kmeňoch, ale voči starým Slovákom hovoria slovanské obyvateľstvo na našom území. To je hlboko zakorenený komplex menejcennosti, ktorý však historicky nemá žiadne oprávnenie.

Zdroj: www.webnoviny.sk

Pripravil: Radovan Pavlík

Kto je Emília Hrabovec?

Emília Hrabovec je prodekankou pre vedeckú činnosť, medzinárodné vzťahy a rozvoj fakulty na Rímskokatolíckej Cyrilometodskej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde zároveň vedie katedru cirkevných dejín. Je členkou elitného pápežského výboru pre historické vedy. Zaoberá sa najmä odkrývaním vatikánskych archívnych dokumentov. Študovala históriu vo Freiburgu, neskôr v Mníchove a Bazileji. V roku 1994 promovala na univerzite vo Viedni.

Tomáš Dorociak víťazom miništrantskej súťaže v diecéze

Náš miništrant Tomáš Dorociak sa stal víťazom celodiecéznej súťaže miništrantov. Z našej farnosti začali viacerí miništranti, ale súťaž dokončil len Tomáš. Súťaž začala v januári 2012 a mala názov S Dominom dejinami. O čo išlo? Trochu o vedomosti, trochu o šťastie, ale hlavne o šikovnosť, ochotu a schopnosť hrať v tíme. V hre  postupne súťažné tímy prechádzali momentmi z dejín a spoznávali tak kresťanstvo a jeho prínos pre svet. Súťažiaci boli misionármi, ktorí ohlasujú slovo, získavajú nových veriacich, budujú farnosti, kláštory, dekanáty, diecézy, školy, nemocnice...

Záverečné informácie a výsledky súťaže sú tu.


Púť rodín 2012: Mária - žena viery

Púť k Panne Márii Višňovskej bola aj v tomto roku vydarenou akciou. Program bol zabezpečený, zapojilo sa množstvo ľudí, organizačne sa už vyprofiloval stabilný tím ľudí, ktorí vedia, čo treba robiť. Navarený bol dobrý guláš, pútnici sa mohli posilniť. Keďže boli silné horúčavy, ženy sa postarali aj o pitný režim. Napriek tomu, že na Slovensku v tieto dni ľudia odpadávali z dôvodov veľkých teplôt, naša púť bola aj v tomto požehnaná a z množstva pútnikov nikomu nič nebolo.

Postupne sme sa pomodlili všetky ružence.  Boli predvedené viaceré prezentácie: Abrahám – muž viery Mária Ježišova a naša matka, o reštaurovaní hlavného oltárneho obrazu Navštívenia Panny Márie, Panna Mária v rodine. V sobotu o 18,00 hod. slúžil slávnostnú sv. omšu Mons. L. Stromček, generálny vikár Žilinskej diecézy. Spomenul bl. Jána Pavla II., o ktorom terajší predseda Pápežskej rady pre rodinu hovorí, že akoby dekrét o zriadení Rady pre rodinu bol podpísaný krvou Jána Pavla II. Akoby atentát na pápeža vyjadroval, že Ján Pavol II. je pripravený ísť do krajnosti pri obrane a presadzovaní základných hodnôt viery a ľudského života. Terajší Svätý Otec Benedikt XVI. pokračuje s veľkým nasadením v dôraze na základné hodnoty. Prejavilo sa to pred mesiacom pri siedmom svetovom stretnutí rodín v Miláne. Našu tohtoročnú púť rodín vo Višňovom preto môžeme chápať aj ako ozvenu alebo pokračovanie tohto milánskeho stretnutia, povedal L. Stromček a pokračoval: „Mária ako žena viery nám pomáha skrze postoj viery znova objaviť rodinu ako základnú hodnotu ľudského spoločenstva, ako hlavné bohatstvo ľudstva.“ Pripomenul  myšlienku Benedikta XVI.: „ľudstvo nemá budúcnosť bez rodiny.“

Po sv. omši nasledovala adorácia, ktorej hlavné myšlienky boli čerpané z učenia posledných pápežov o rodine. Na vonkajšom pódiu bol koncert gospelovej skupiny Križiaci, ktorý mal veľký úspech hlavne medzi mladými, ale oslovil aj skôr narodenú generáciu. Potom nasledovalo zaujímavé spracovanie príbehu o Rachab, ktorej Pán dal šancu. Mládež farnosti, ktorá pravidelne na púť pripravuje divadelné predstavenie s biblickým motívom, ponúkla pohľad na túto ženu. Pred polnocou bola Talianska adorácia, pri ktorej sa chrám ponoril do hudby, ticha a meditácie.

Polnočná mládežnícka sv. omša bola krásnou oslavou Boha i Márie. Téma kázne bola: Som mladý, prečo mám veriť a podľa toho žiť. Po sv. omši nasledovala Krížová cesta vo višňovskom Hájiku. Po nej bola súkromná adorácia. V nedeľu ráno pokračoval program modlitbou sv. ruženca. Rannú sv. omšu slúžil Vladimír Tomáš, ktorý povzbudil prítomných svojou kázňou, aby boli ľuďmi viery. Po sv. omši sa otcovia rodín modlili slávnostný ruženec. Slávnostnú sv. omšu celebrovali v nedeľu novokňazi Žilinskej diecézy. Martin Danišek pri nej kázal o pokore.

Fotografie z celej púte si môžete pozrieť vo Fotogalérii, teda tu.

Púť rodín 2012

Slávnostnú sv. omšu v sobotu večer slúžil generálny vikár Žilinskej diecézy Mons. Ladislav Stromček. Celá homília generálneho vikára je tu.

Po slávnostnej sv. omši v sobotu večer, ktorú slúžil Mons. Ladislav Stromček, generálny vikár Žilinskej diecézy, nasledovala adorácia. Myšlienky o rodine od Benedikta XVI., bl. Jána Pavla II. Veľkého, Pavla VI. a kardinála Jozefa Tomku si môzete prečítať. Celá adorácia je tu.

Pán kaplán Mgr. Vladimír Tomáš, PhD. odchádza do farnosti Zubák. V nedeľu o 8,00 hod. mal u nás rozlúčkovú sv. omšu. Jeho kázeň si môžete vypočuť tu.

V nedeľu slávnostnú sv. omši slúžili novokňazi Žilinskej diecézy: Mgr. Jozef Lazový a Dr. Martin Danišek. Pri tejto sv. omši kázal Dr. Martin Danišek. Jeho kázeň si môžete vypočuť tu.

Agatka, Ján a Barbara urobili prezentáciu o Panne Márii - Ježišova a naša matka.  Vo forme prezentácie si ju môžete stiahnuť tu. Vo forme filmu si ju môžete stiahnuť tu.

Andrea s Máriou pripravili prezentáciu: Mária - žena viery. Stiahnuť si ju môžete tu.

Peter a Pavol urobili prezentáciu Abrahám, Mária a my. Stiahnuť si ju môžete tu.