Arcibiskup Cyril Vasiľ o solúnskych bratoch
Arcibiskup Cyril Vasiľ o sv. Cyrilovi a Metodovi - 1. časť
Arcibiskup Cyril Vasiľ o sv. Cyrilovi a Metodovi – 2. časť
Arcibiskup Cyril Vasiľ o sv. Cyrilovi a Metodovi – 3. časť
Arcibiskup Cyril Vasiľ o sv. Cyrilovi a Metodovi - 1. časť
Arcibiskup Cyril Vasiľ o sv. Cyrilovi a Metodovi – 2. časť
Arcibiskup Cyril Vasiľ o sv. Cyrilovi a Metodovi – 3. časť
-Poď dieťa moje, nech sa zahladím do tvojich očí, ktoré videli toľko pekného vo svete, ale i biedu a zlo; poď nech ti pohladím zvráskavenú tvár od mnohých starostí; pod nech ťa priviniem k sebe; zaženiem od teba strach o budúcnosť, beznádej, neistotu, bolesť..., akoby zaznievalo v našich srdciach, ak sme, napriek všetkému s čím ako slabí ľudia musíme každodenne zápasiť sme sa naladili na túto mariánsku frekvenciu. V Dome Matky, a toto miesto, ním je, má každý miesto. Nikto tu nie je navyše, zbytočný, či dokonca nemilovaný...
Fatimská slávnosť, ktorá bola opäť v 13. deň mesiaca v mariánskom pútnickom areáli vo Višňovom, naplnila pútnický chrám. Pokračovali sme v našom pohľade na dielo blahoslaveného pápeža Jána Pavla Veľkého. Mali sme pred sebou jeho šiestu encykliku - Redemptoris Mater Matka Vykupiteľa. Dva dni pred sviatkom Nanebovzatia Panny Márie nás tento verný syn Panny Márie učil, ako treba žiť v spojení s Matkou. Prišlo opäť veľké množstvo pútnikov. Prišli sa povzbudiť, prišli sa modliť, prišli načerpať novej sily. Pán kanonik Anton Noga zo Žiliny si "poctivo odsedel" dlhý čas v spovednici. A veru mal čo robiť neustále počas celej slávnosti.
Pán dekan pútnikom priblížil encykliku. Ak sú mnohé písané encyklikovým štýlom - teda náročným štýlom, táto je písaná veľmi jednoducho, biblicky. Treba si ju prečítať ako biblický pohlad autora na máriánsky kult. Ján Pavol II. Veľký vychádza z Písma a na ňom stavia svoje dielo: Mária je žena viery, ktorú treba nasledovať!
Blahoslavený Ján Pavol II. vydal túto encykliku 25. marca 1987 na sviatok Zvestovania Pána, má to svoj význam a opodstatnenie. Hovorí sa v nej o Matke Vykupiteľa. Potvrdzuje týmto úctu k Panne Márii a vrelo ju odporúča ostatným. V jeho biskupskom erbe nájdeme slová „Totus tuus“ - „Celý tvoj“. To, čo najviac ovplyvnilo výber Matky Božej ako patrónky jeho biskupskej i pápežskej cesty bol traktát o úcte voči Najsvätejšej Panne Márii od sv. Ľudovíta Grigniona z Montfortu. Karol Wojtyla ho prečítal veľmi svedomite. Traktát obsahuje aj modlitbu, ktorá sa začína slovami: „Totus Tuus sum et omnia mea Tua sunt.“
Keď Karolovi zomrela vlastná matka, vzal si za matku Pannu Máriu. Veľmi často bol na Zebrzydowskej Kalvárii. Toto mariánske pútnické miesto – najdôležitejšie v Krakovskej arcidiecéze ležiace medzi Wadovicami a Krakovom, bolo často Karolom Wojtylom navštevované. Tam meditoval, tam sa rozprával s Matkou. Tam sú základy jeho mariánskej úcty.
Kto je vlastne Panna Mária? Je to Matka Krista, Božieho Syna.
V minulosti na Efezskom koncile v roku 431 bola vyhlásená Panna Mária ako Theotokos - Božia Rodička. Takže vidíme, že Panna Mária má v Cirkvi naozaj svoje nezastupiteľné miesto, lebo hoci v centre pozornosti je Ježiš Kristus, Panna Mária je vždy pri ňom. Panna Mária sa nazýva podľa litánií „Stolica múdrosti“, „Ruža duchovná“, „Hviezda ranná“, „Kráľovná apoštolov“ ...